Bearbetar...

Fortsätt handla
Visa varukorgen
Fortsätt handla
Visa varukorgen
xPlease visit www.logosol.us to see the products that are available in your country. Not from United States?
xBesök oss på KJ Skog & Trädgård, 12 - 13 dec. Läs mer

Logosol Story

Logosol Story

Att ta vara på virket som finns i skogen var drivkraften när Bengt-Olov Byström startade Logosol 1989. När vi siktar framåt tar vi avstamp från den tanken och skapar innovativa maskiner med hög kvalité till kunder över hela världen. Trygghet, glädje, gemenskap och lönsamhet är våra värdeord.

Från vedbacken till världsmarknaden

Bengt-Olov växte upp i ett jordbruk där det var avgörande att ta väl hand om sina resurser. En så fantastisk råvara som träd i skogen blev ved, men drömmen fanns där att göra något mer värdefullt. En maskin som kan såga upp ett träd till riktiga brädor. En dröm som blev verklighet.

När Logosols kedjesågverk visades på mässor för första gången delades fascinationen med blivande kunder. De såg på produkten och tänkte på sina träd där hemma på sina ägor. Vilka möjligheter öppnade sig då? Vilka drömmar av trä började skapas just i den stunden?

2019 firar Logosol 30 år. 30 000 sågverk och 10 000 hyvlar är sålda, spritt över mer än 100 länder.

Imponerande kunder vår viktigaste vinst

Vi som arbetar med LOGOSOL älskar att få ta del av hur människor använder våra produkter. Alla de tusentals fantastiska historier vi fått höra genom åren är en stor drivkraft för oss. När det ringer kunder som entusiastiskt berättar om sina projekt har vi direkt något att skryta om på kafferasten.

Det är häftigt när det ringer en kund som handlade för 30 år sedan, som fortfarande ser fram emot första sågsnittet på våren. Det är fantastiskt med alla de företag som byggts upp kring våra maskiner och det är med ett stort leende vi lyssnar till familjer och vänner som arbetar tillsammans och skapar i trä. Varje enskild historia sätter spår och är skäl nog att fortsätta utveckla grymma produkter! Vi erbjuder kvalitet och innovation som många har råd med.

Att såga själv eller inte - en ickefråga

Köpesvirke eller hemsågat? Pulversås eller hemslagen bea? Det säger sig självt. Det är skillnad. Med egensågat virke öppnar sig nya möjligheter. Du kan välja kvalité, dimensioner och träslag du inte får tag i på brädgården. Det är också schyst att kunna ta vara på skogen och skapa något från grunden. Alla som fattat grejen sågar själva.

Om inte det vore nog, så kan vi lova att ölen smakar bättre i en bastu du byggt själv från grunden!

Tillverkad i Sverige –
Världen som marknad

Logosol startades i Härnösand i norra Sverige. Skogen täcker 75 procent av landets yta och har alltid varit en viktig del av landets försörjning. Svensk kvalité är uppskattad världen över. Det vill vi leva upp till när vi skapar utrustning som hjälper till att ta till vara på den värdefulla råvara som vår skog utgör.

Maskiner som är till glädje i generationer

Det enda våra kunder ångrar är att de inte köpte tidigare. En maskin från Logosol är en långsiktig investering. Dessutom är den bastu du bygger eller det företag du bygger upp kring våra maskiner också till glädje, troligtvis i generationer framöver. För våra maskiner rekommenderas kort betänketid och garanteras glädje och stolthet under lång tid.

Världsrekord på rad med Logosols sågverk

Världsrekordet i lång planka, i dimensionen 2x4 tum, har vid upprepade tillfällen genomförts med Logosols kedjesågverk. Dagens världsrekord lyder på 38,9 meter och slogs 2006 av Anders Nykvist, även han med seriekopplade sågverk från Logosol. Med det sagt, går det fint att förlänga ditt sågverk. Jättelångt!


Det började med ett sågverk...

ol_bob_750

Bengt-Olov Byström hivar upp den första industriellt tillverkade Solosågen, modell två, på en arm. Året var 1989. Ställningen vägde 37 kg utan motorsåg, så leendet var inte helt smärtfritt.

...och växte till ett globalt varuhus!

2019 firar LOGOSOL sitt 30-årsjubileum. Det är 30 år fyllda av händelser, vissa kända bara för den inre kretsen inom företaget. Följ med på en resa genom tiden!

Idén bakom Solosågen, Logosols första produkt, föddes i byn där Logosols grundare Bengt-Olov Byström växte upp. Byn heter Hundsjö och ligger utanför Örnsköldsvik. Allt började i ett samtal med grannen Tord Gustavsson, som hört talas om att man i USA använde motorsåg för att såga virke.

För att göra en lång historia kort byggde Bengt-Olov den första Solosågen av trä och när den visade sig fungera över förväntan, konstruerade han ännu en ställning av vinkelprofiler av aluminium. Det krävdes många profiler och en myriad av skruvar och muttrar, men funktionen var till och med bättre än på den ursprungliga träställningen. Solosågen modell 1 var född.

Förklaringen till namnet

Namnet Logosol fanns redan i familjen, men som namn på en annan produkt, en solskärm av skumplast som sattes fast på glasögonskalmarna. På skärmen trycktes firmanamn och logotyper. Logo + sol blev Logosol.

Solosågen visades första gången för en större publik i Jönköping på SkogsElmia 1989. Den väckte ett enormt intresse och delade skogs-Sverige i två falanger. Några rynkade på näsan åt den småskaliga tekniken och förklarade myndigt att något så simpelt, det kunde inte fungera. Andra blev omedelbart förälskade i det lilla sågverket.

Sågbalken den första satsningen

Vid den tiden var Bengt-Olov konsult på dåvarande Utvecklingsfonden i Västernorrland, föregångaren till Almi. Dessförinnan var han lärare och forskare i företagsekonomi på handelshögskolan i Umeå.

De första solosågarna tillverkades av familjen Byström hemma i gillestugan. Samma år sattes verksamheten på bolag och ett par rum hyrdes i den fastighet som Logosol idag äger. Den enda produkten var Solosågen.

En av de första åtgärderna var att utveckla hemmabygget till en industriell produkt. Det viktigaste steget var utvecklingen av den strängpressade sågbalken. Profilen är i princip samma som används idag, även om tillverkningsmetoder och ytbehandling har förfinats. Utvecklingen av sågbalken var en stor satsning för det lilla företaget och flera experter inom området anlitades.

Hjälp från en förtjust koncernchef

Ett annat problem var att hitta en tillräckligt kraftig motorsåg. Rätt sågar fanns av flera fabrikat, men få var typgodkända i Sverige. En stor svensk tillverkare uppvaktades flera gånger, men ansåg marknaden för portabla sågverk för liten för att bära kostnaden för typgodkännande. Hjälpen kom från en viktig person i branschen som blev förtjust i Solosågen vid första anblicken. Han heter Hans-Peter Stihl, huvudägare och på den tiden koncernchef för världens största motorsågstillverkare Andreas Stihl GmbH.

När kontakten etablerades, använde Logosol redan Stihls näst största motorsåg, 064, och omslipade standardkedjor. Under en period gjordes omslipningarna på riksanstalten i Härnösand. Det hände att kvaliteten försämrades när en duktig intagen muckade. Hans-Peter Stihls engagemang innebar att dagens PMX-kedja utvecklades.

Stihls internationella organisation började också sälja sågverket. Därför kunde Solosågen exporteras redan ett par år efter starten. Den första stora exportmarknaden var Tyskland och Ryssland kom tidigt in i bilden.

Butik eller direkt till kund?

På hemmaplan sålde Logosol dels direkt till slutkund, dels via fackhandlare. Det visade sig att Solosågen är en svår butiksprodukt. Själva maskinen är enkel, användandet är mer komplicerat. Kunderna behöver support på en nivå som butiker normalt inte tillhandahåller. Det ledde till att Logosol inriktade sig på direktförsäljning med kunnig support och egna bolag på viktiga exportmarknader. Samma tillverkare som från början bedömde småskalig sågning som en för liten marknad, Electrolux, började senare sälja minisågverk under namnen Husqvarna och Jonsered. Sågverken har idag utgått ur deras sortiment.

Under de senaste tjugo åren har exporten ökat kraftigt. Utvecklingen tog fart 1999 genom starten av dotterbolag i USA, Tyskland och Norge. Sedan dess har bolag etablerats i bland annat Ryssland, Finland, Polen, Storbritannien, Australien och Canada. Logosol säljer idag direkt eller via importörer i ett 50-tal länder.

Elektrisk revolution

Sågbalken var det första större utvecklingsprojektet. Nästa stora steg togs 1993, elsågaggregatet E5000. Tillgängliga elsågar var alldeles för veka för den här typen av sågning. För att matcha de stora Stihlsågarnas prestanda krävdes rejälare doningar med trefasmotor. Tillgängliga motorer var för stora och tunga. Istället utvecklade ABB en 5 kW-motor. Överdimensionerade lindningar med inbyggda temperaturvakter gav en stor motor i litet format.

Elsågen fick två år senare sällskap av bandsågaggregatet BS350. Den är ett exempel på engagemanget bland personalen hos Logosol. Grundkonstruktionen gjordes på Logosols julfest 1995 och ritades upp på bordsduken.

Första hyvelmaskinen

Den första hyvelmaskinen presenterades 1994, den trekuttriga panelhyveln som blev med fjärde kutter tre år senare. Samma år belönades Logosol med ett tillväxtpris utdelat av dåvarande industriminister Per Westerberg.

Året efter kom Solohyveln, från början tänkt som en avancerad byggsåg för att dimensionera virke. Den belönades med tidningen Lands pris Guldyxan som mest innovativa nya produkt.

Jämsides utvecklades ett program av industrimaskiner. Först ut var toppklyven och märgklyven. Den förstnämnda är idag närmast standardutrustning på cirkelsågverk. Den andra, avsedd att märgklyva stockar före sågning, var uppskattad av dem som köpte, men lockade ingen större publik. I flera år sålde Logosol komponenter till industriella paketkapar. Lagom till tioårsjubileet 1999 presenterade Logosol sin egen paketkap, en mobil konstruktion som flyttas till virkespaketet. Idag är det en etablerad maskin även på större sågverk.

Kultur för utveckling

Det här är bara ett utsnitt av de produkter som Logosol skapat. Flera har varit banbrytande och alla är frukter av kulturen på Logosol. Genom att kunderna har direktkontakt, kommer det hela tiden in förslag, och eftersom personalen på Logosol själva använder utrustningen, upptäcks hela tiden nya behov.

Det börjar ofta med en lös idé om att det borde finnas en maskin eller ett tillbehör för ett visst ändamål. Konstruktionerna utgår från verkliga behov.

Marknadsföring är en tung bit för alla företag. I början var resurserna begränsade och marknadsföringen bestod i huvudsak av demonstrationer på mässor över hela landet och tidningen Nysågat, som nu också finns på webben, www.nysagat.se.

Kändisar bland kunderna

God hjälp fick Logosol av kändisar. Slalomåkaren Stig Strand, f d statsminister Torbjörn Fälldin, cykelproffset Michael ”Roddarn” Andersson, kungens livmedikus Torbjörn Lundman och ståthållare Björn Sprängare har ställt upp.

Normalt måste man betala kändisar för att göra reklam. Här fanns de redan i kundregistret och ställde upp gratis. Fler kända namn finns bland kunderna, men är oftast bundna av reklamkontrakt med andra tillverkare.

Världsrekord på rad

En annan aktivitet som rönt stor uppmärksamhet är världsrekord i lång planka, i dimensionen 2x4 tum. Det första slogs 1993 på Noliamässan i Umeå och löd 25 meter, 57 cm och 4 mm. På SkogsElmia 1995 fälldes en av de högsta granar som avverkats i Småland. Den växte i stadsparken i Jönköping och var 37 meter hög. Med gemensamma ansträngningar förvandlade Logosols personal den till en av Guiness rekordbok godkänd planka på 33 meter och 4 centimeter.

Rekordet slogs redan året efter av en kund i Österrike, Thomas Rentenberg, med 34 meter och 7 centimeter. Det överträffades i sin tur av Logosol 1999 i samband med starten av det amerikanska dotterbolaget.

Dagens världsrekord lyder på 38,9 meter och slogs 2006 av Anders Nykvist, även han med seriekopplade Solosågar.

Engagemang för miljön

En annan rekordsågning gjordes på mässan Elmia Wood 1997. Logosol sågade det första trädet i Sverige certifierat enligt miljösystemet FSC. En 4,8 lång och 1,3 meter grov stock av arten Angelina Pedra hade med hjälp av Världsnaturfonden importerats från Brasilien.

Den sönderdelades med Djungelsågen, föregångare till dagens Big Mill. Sågningen gick perfekt, men skapade en oväntad bieffekt. Sågspånet spred en omisskännlig doft av hästgödsel över hela mässområdet.

Sågningen var en del i ett flerårigt projekt om djungel-skogsbruk, som startade med att Bengt-Olov fick i uppdrag av ett EU-organ att utvärdera ett skogsprojekt på Salomonöarna. De fick se den brutalitet som kännetecknar konventionellt regn - skogsbruk. Skogsbolag köpte stora skogsarealer för en spottstyver och avverkade enstaka värdefulla ädelträd. När stockarna släpades ut förstördes väldiga markområden. Samtidigt var värdet för de avverkade träden så stort att ett enda kunde försörja en familj under ett år.

Stor eller liten skala?

Insikten utmynnade i konstruktionen av ett enkelt sågverk, som bultades fast på stocken och gjorde det möjligt för markägarna att själva avverka, förädla och återplantera. Intresset från biståndsorgan var noll och de valde istället storskaliga lösningar.

I efterhand har det visat sig att dessa projekt nästan utan undantag har misslyckats. Fattiga länder i regnskogsområden saknar kompetens och infrastruktur för att driva högproduktiva sågverkslinjer. Logosol avvecklade regnskogsprojektet år 2000, men genom tillkomsten av mikrolån och liknande startas idag allt fler projekt enligt Logosols modell.

Ett globalt nätverk

På 30 år har Logosol förvandlats från tillverkare av ett sågverk till navet i ett växande internationellt nätverk. Det ger kunder i hela världen tillgång till branschens bredaste sortiment, från lilla Timberjig till högproduktiva bandsågverk och en servicenivå utöver det vanliga.


Välkommen som kund hos Logosol!

b-o

Bengt-Olov Byström
Styrelseordförande och grundare av Logosol

 

Stäng
Sidor
Produkter
Priser